ÕPPE- JA KASVATUSTEGEVUSE VALDKONNAD
Õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgid, sisu, kavandamine ja korraldus ning lapse arengu eeldatavad tulemused kajastatakse järgmistes valdkondades:
- mina ja keskkond
- keel ja kõne
- matemaatika
- kunst
- muusika
- liikumine
6–7AASTASE LAPSE ARENGU EELDATAVAD TULEMUSED VALDKONNITI
MINA JA KESKKOND
Laps:
- oskab tutvustada ja kirjeldada iseennast, enda omadusi ning huvisid
- oskab nimetada oma kehaosade nimetusi, teab nende vajalikkust ja mille poolest erinevad privaatsed kehaosad teistest
- oskab kirjeldada oma kodu, perekonda ja peretraditsioone
- oskab nimetada ja kirjeldada erinevaid ameteid
- oskab nimetada Eesti riiklikke sümboleid, rahva- ja kultuuritraditsioone ning olulisemaid kultuuritegelasi
- saab aru, et inimesed on erinevad ning neil on erinevad vajadused ja kultuuritraditsioonid
- oskab ebameeldivates või ebaturvalistes olukordades turvaliselt käituda ning vajadusel abi kutsuda
- oskab kirjeldada, kuidas ümbritsev keskkond ja inimeste käitumine võib mõjutada tervist ning teab, kuidas oma tervist hoida
- oskab selgitada, mida on vaja teha selleks, et hoida hammaste tervist
- oskab selgitada, miks on oluline järgida igapäevaelus isikliku hügieeni põhimõtteid
- märkab ja kirjeldab enda ja teiste tegevuse mõju keskkonnale ning käitub keskkonda säästvalt
- tunneb oma kodukoha eripära ja oskab kirjeldada kodukoha loodust
- oskab kirjeldada loodust ja inimeste tegevusi erinevates ajatsüklites
- oskab kirjeldada loodusnähtusi ja selgitada ilmastikunähtuste sõltuvust aastaaegadest
- oskab kirjeldada võimalikke ohte seoses keskkonnaga, erinevate tegevustega ja olukordadega
- oskab liikluses ohutult käituda
- oskab kirjeldada, tervisliku ja mitmekesine toitumise põhimõtteid ning teab, miks need on olulised tervise hoidmisel
- oskab selgitada, miks piisav puhkamine, uni ja kehaline aktiivsus on olulised tervise hoidmisel
- oskab kirjeldada, miks vägivald ja kiusamine ei ole lubatud käitumine
- oskab selgitada raha otstarvet
- teab digitehnoloogia ja interneti turvalise ja eesmärgipärase kasutamise põhimõtteid ning oskab nimetada ohtusid digikeskkonnas
- oskab digivahendeid eesmärgipäraselt, heaperemehelikult ja loovalt kasutada ning juhtida lihtsamaid robootikaseadmeid
KEEL JA KÕNE
Laps:
- tuleb toime nii eakaaslaste kui ka täiskasvanutega suhtlemisel, arvestab kaassuhtleja ja suhtlemise paigaga
- saab aru kuuldu sisust ja suudab sellele sobivalt reageerida
- oskab oma mõtteid suulises kõnes edasi anda;
- oskab jutustada pildi, kuuldud teksti või oma kogemuse alusel, anda edasi põhisisu ja olulised detailid ning vahendada seejuures oma ja teiste tegelaste tundeid
- kasutab kõnes aktiivselt liitlauseid
- valdab suhtlemiseks piisavat sõnavara ja suudab vajadusel ise sõnu moodustada
- oskab oma kõnes ning etteöeldud sõnade kordamisel hääldada õigesti kõiki emakeele häälikuid;
- tunneb tähti, suudab lugeda kokku 1–2-silbilisi sõnu
- oskab kirjutada 1–2-silbilisi lihtsamaid sõnu õigesti järjestatud ühekordsete joonistähtedega
- teab peast emakeelseid luuletusi ja laule
MATEMAATIKA
Laps:
- oskab määrata esemete hulga ühiseid tunnuseid ja jaotada esemeid hulkadesse, arvestades samaaegselt kahte tunnust
- oskab võrrelda hulki, kasutades mõisteid rohkem, vähem, võrdselt
- oskab 12 piires loendamise teel kindlaks teha esemete arvu, teab arvude 1–12 järjestust, tunneb numbrimärke ning oskab neid kirjutada
- oskab liita ja lahutada viie piires ning tunneb märke + , –, =;
- oskab koostada kahe esemete hulga järgi matemaatilisi jutukesi
- oskab järjestada kuni viite eset suuruse järgi (pikkus, laius, kõrgus jm)
- oskab kasutada õigesti mõisteid eile, täna, homme, enne, praegu, varem-hiljem, noorem-vanem
- orienteerub ruumis, õuealal ja paberil ning oskab määrata eseme asukohta teise eseme suhtes: all, peal, kohal, keskel, äärel, vasakul, paremal
- oskab määrata kellaaega täistundides
- oskab nimetada nädalapäevi, kuid, aastaaegu õiges järjestuses
- oskab nimetada oma sünnikuud ja -päeva
- teab enamkasutatavaid raha- ning mõõtühikuid (euro, sent, meeter, liiter, kilogramm) ja seda, kuidas ning kus neid ühikuid kasutatakse
- oskab mõõta esemete pikkust kokkulepitud mõõtühikuga (samm, pulk, nöör vms)
- tunneb ära ringi, kolmnurga, nelinurga, kera ja kuubi ning oskab neid kirjeldada
- märkab ümbritsevas keskkonnas mustreid, rütme ja kordusi, oskab neid loogiliselt jätkata ja luua
KUNST
Laps:
- oskab leida ümbritseva vaatlemisel detaile, objekte ja nendevahelisi seoseid ning kujutab ümbritsevat vabalt valitud ja isikupärasel viisil
- oskab mitmekülgseid kunstitehnikaid,-materjale ja -vahendeid kasutades väljendada meeleolusid ja kujutlusvõimet
- kasutab erinevaid vahendeid ja võtteid ohutult ning sihipäraselt
- oskab esitleda oma kunstitööd ja arutleda kaaslaste kunstitööde üle
- oskab kavandada ja teostada kaaslastega ühist kunstitööd
- vaatleb kunstiteoseid ja oskab kogetust vestelda
- kasutab kunsti õpi- ja kasvukeskkonna kujundamisel
- oskab luua digitaalset sisu (foto, heli, video)
MUUSIKA
Laps:
- oskab laulda eakohaseid laule kaaslastega ja üksi
- suudab laulu või muusikapala tähelepanelikult kuulata ning kuulatud muusikat iseloomustada
- eristab tämbri ja kõla järgi õpitud pille
- oskab mängida eakohastel pillidel õpitud lauludele, riimidele ja instrumentaalpaladele lihtsaid kaasmänge üksi ja koos kaaslastega
- oskab liikuda vastavalt muusika rütmile ja meeleolule
- oskab tantsida eakohaseid tantse üksi ja koos kaaslastega
- oskab väljendada ennast loovalt muusikalis-rütmilise liikumise kaudu, kasutades liikumisel erinevaid liigutusi, tantsusamme, vahendeid
LIIKUMINE
Laps:
- suudab pingutada ja keskenduda sihipärasele kehalisele tegevusele
- peab liikumisel ja mängimisel kinni üldistest ohutus- ja mängureeglitest, valib liikumiseks ja mängudeks sobivad paigad ja vahendid
- sooritab põhiliikumisi pingevabalt nii, et liigutused on koordineeritud
- oskab sooritada osavust, vastupidavust, painduvust, tasakaalu, kiirust ja jõudu arendavaid harjutusi ning tegevusi
- suudab säilitada tasakaalu paigal olles ja liikumisel
- oskab sooritada harjutusi õpetaja selgituste järgi ja ise harjutusi ette näidata
- oskab sooritada koos kaaslasega rütmiliikumisi
- oskab liikuda vastavalt rütmile ühtlase ja vahelduva tempoga
- oskab kasutada liikumisel erinevaid vahendeid
- oskab mängida erinevaid liikumis- ja sportlike elementidega mänge
- oskab nimetada erinevaid igapäevaseid liikumisvõimalusi ja spordialasid
Alus: Alushariduse riiklik õppekava