Õppe- ja kasvatustegevuse valdkonnad

ÕPPE- JA KASVATUSTEGEVUSE VALDKONNAD


Õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgid, sisu, kavandamine ja korraldus ning lapse arengu eeldatavad tulemused kajastatakse järgmistes valdkondades:

  • mina ja keskkond
  • keel ja kõne
  • matemaatika
  • kunst
  • muusika
  • liikumine

6–7AASTASE LAPSE ARENGU EELDATAVAD TULEMUSED VALDKONNITI

MINA JA KESKKOND

 Laps:

  • oskab tutvustada ja kirjeldada iseennast, enda omadusi ning huvisid;
  • oskab nimetada oma kehaosade nimetusi, eristab isiklikke kehaosi ning nendega seotud privaatset ja avalikku käitumist;
  • oskab kirjeldada oma kodu, perekonda ja peretraditsioone;
  • oskab nimetada ja kirjeldada erinevaid ameteid;
  • oskab nimetada Eesti riiklikke sümboleid, rahva- ja kultuuritraditsioone ning olulisemaid kultuuritegelasi;
  • saab aru, et inimesed on erinevad ning neil on erinevad vajadused ja kultuuritraditsioonid;
  • oskab ebameeldivates või ebaturvalistes olukordades ennast kehtestavalt ja turvaliselt käituda ning julgeb ja oskab vajadusel abi kutsuda;
  • oskab kirjeldada, kuidas ümbritsev keskkond ja inimeste käitumine võib mõjutada tervist ning teab, kuidas oma tervist hoida;
  • oskab selgitada, miks on oluline järgida igapäevaelus isikliku hügieeni põhimõtteid;
  • märkab ja kirjeldab enda ja teiste tegevuse mõju keskkonnale ning käitub keskkonda säästvalt;
  • tunneb oma kodukoha eripära ja oskab kirjeldada kodukoha loodust;
  • oskab kirjeldada loodust ja inimeste tegevusi erinevates ajatsüklites;
  • oskab kirjeldada loodusnähtusi ja selgitada ilmastikunähtuste sõltuvust aastaaegadest;
  • oskab kirjeldada võimalikke ohte seoses keskkonnaga, erinevate tegevustega ja olukordadega;
  • oskab liikluses ohutult käituda;
  • oskab kirjeldada peamisi põhimõtteid tervislikuks ja mitmekesiseks toitumiseks ning selgitab miks neid põhimõtteid on oluline järgida;
  • oskab selgitada, miks piisav puhkamine, uni ja kehaline aktiivsus on olulised tervise hoidmisel;
  • oskab kirjeldada, miks vägivald ja kiusamine ei ole lubatud käitumine;
  • teab digitehnoloogia ja interneti turvalise kasutamise põhimõtteid ning oskab nimetada ohtusid digikeskkonnas;
  • oskab digivahendeid eesmärgipäraselt ja heaperemehelikult kasutada ning juhib lihtsamaid robootikaseadmeid.

KEEL JA KÕNE

Laps:

  • tuleb toime nii eakaaslaste kui ka täiskasvanutega suhtlemisel, arvestab kaassuhtleja ja suhtlemise paigaga;
  • saab aru kuuldu sisust ja suudab sellele sobivalt reageerida;
  • oskab oma mõtteid suulises kõnes edasi anda;
  • oskab jutustada pildi, kuuldud teksti või oma kogemuse alusel, anda edasi põhisisu ja olulised detailid ning vahendada ka oma tundeid;
  • kasutab kõnes aktiivselt liitlauseid;
  • oskab kasutada kõnes õigesti kõiki käände- ja pöördevorme ainsuses ja mitmuses;
  • valdab suhtlemiseks piisavat sõnavara ja suudab vajadusel ise sõnu moodustada;
  • oskab oma kõnes ning etteöeldud sõnade kordamisel hääldada õigesti kõiki emakeele häälikuid;
  • tunneb tähti, suudab lugeda kokku 1–2-silbilisi sõnu ja neist koosnevaid lihtsaid lauseid;
  • oskab joonistähtedega kirjutada vähemalt 1–2-silbilisi sõnu õigesti järjestatud ühekordsete joonistähtedega;
  • teab peast emakeelseid luuletusi ja laule.

MATEMAATIKA

Laps:

  • oskab määrata esemete hulga ühiseid tunnuseid ja jaotada esemeid hulkadesse arvestades samaaegselt kahte tunnust;
  • oskab võrrelda hulki, kasutades mõisteid rohkem, vähem, võrdselt;
  • oskab 12 piires loendamise teel kindlaks teha esemete arvu, teab arvude 1–12 järjestust, tunneb numbrimärke ning oskab neid kirjutada;
  • oskab liita ja lahutada kümne piires ning tunneb märke + , –, =;
  • oskab koostada kahe esemete hulga järgi matemaatilisi jutukesi;
  • oskab järjestada kuni kümmet eset suuruse järgi (pikkus, laius, kõrgus jm);
  • oskab kasutada õigesti mõisteid eile, täna, homme, enne, praegu, varem-hiljem, noorem[1]vanem; 8) orienteerub ruumis, õuealal ja paberil ning oskab määrata eseme asukohta teise eseme suhtes: all – peal, kohal, keskel, äärel, vasakul – paremal;
  • oskab öelda kellaaega täistundides;
  • oskab nimetada nädalapäevi, kuid, aastaaegu õiges järjestuses;
  • oskab nimetada oma sünnikuud ja -päeva;
  • teab enamkasutatavaid raha- ning mõõtühikuid (euro, sent, meeter, liiter, kilogramm) ja seda, kuidas ning kus neid ühikuid kasutatakse;
  • oskab mõõta esemete pikkust kokkulepitud mõõtühikuga (samm, pulk, nöör vms);
  • tunneb ära ringi, kolmnurga, nelinurga, kera ja kuubi ning oskab neid kirjeldada;
  • märkab ümbritsevas keskkonnas mustreid, rütme ja kordusi, oskab neid loogiliselt jätkata ja luua.

KUNST

 Laps:

  • oskab leida ümbritseva vaatlemisel detaile, objekte ja nendevahelisi seoseid ning kujutab ümbritsevat vabalt valitud ja isikupärasel viisil;
  • oskab mitmekülgseid kunstitehnikaid,-materjale ja -vahendeid kasutades väljendada meeleolusid ja fantaasiaid;
  • kasutab erinevaid vahendeid ja võtteid ohutult ning sihipäraselt;
  • oskab esitleda oma kunstitööd ja arutleda kaaslaste tööde üle;
  • oskab kavandada ja teostada kaaslastega ühist tööd;
  • vaatleb kunstiteoseid ja oskab kogetust vestelda;
  • kasutab kunsti õpi- ja kasvukeskkonna kujundamisel;
  • loob digitaalset sisu (foto, heli, video, animatsioon).

MUUSIKA

Laps:

  • oskab laulda eakohaseid laule nii kaaslastega kui üksi;
  • suudab laulu või muusikapala tähelepanelikult kuulata ning kuulatud muusikat iseloomustada;
  • eristab tämbri ja kõla järgi õpitud pille;oskab mängida eakohastel pillidel õpitud lauludele, riimidele ja instrumentaalpaladele lihtsaid kaasmänge nii üksi kui koos kaaslastega;
  • oskab liikuda vastavalt muusika rütmile ja meeleolule;
  • oskab tantsida eakohaseid tantse nii üksi kui koos kaaslastega;
  • oskab väljendada ennast loovalt muusikalis-rütmilise liikumise kaudu, kasutades liikumisel/ improviseerimisel erinevaid liigutusi, tantsusamme, vahendeid.

LIIKUMINE

Laps:

  • suudab pingutada ja keskenduda sihipärasele kehalisele tegevusele;
  • peab liikumisel ja mängimisel kinni üldistest ohutus- ja mängureeglitest, valib liikumiseks ja mängudeks sobivad paigad ja vahendid;
  • sooritab põhiliikumisi pingevabalt, nii et liigutused on koordineeritud, rütmilised;
  • oskab sooritada vastupidavust, painduvust, tasakaalu, kiirust ja jõudu arendavaid harjutusi ning tegevusi;
  • suudab säilitada tasakaalu paigal olles ja liikumisel;
  • oskab sooritada harjutusi õpetaja selgituste järgi ja ise harjutusi juhendada;
  • oskab sooritada koos kaaslasega rütmiliikumisi;
  • oskab liikuda vastavalt rütmile ühtlase ja vahelduva tempoga;
  • oskab kasutada liikumisel erinevaid vahendeid (pallid, lindid, rätikud, rõngad, suusad, kelgud jne);
  • oskab mängida erinevaid liikumis- ja sportlike elementidega mänge;
  • oskab nimetada erinevaid igapäevaseid liikumisvõimalusi ja spordialasid.

Alus: Alushariduse riiklik õppekava 2022 eelnõu

Küpsiste kasutamise info

Mis on küpsised (Cookies)?

Küpsis on väike tekstifail, mille veebileht salvestab sinu arvutisse või nutiseadmesse, kui veebilehte külastad. See lubab lehel meeles pidada sinu tegevusi ja eelistusi (näiteks keel, kirjastiili suurus ja muud vaate-eelistused), et sa ei peaks neid iga kord uuesti seadistama, kui lehele satud või portaalis ühelt lehelt teisele liigud. Need teevad teie veebikogemuse lihtsamaks, sest salvestavad lehitsemisinfot. Küpsised aitavad meil parandada nii oma veebilehte kui ka sinu kasutajakogemust.

Kuidas küpsiseid hallata?

Te saate küpsiseid vastavalt enda soovidele kontrollida ja/või kustutada. Võite küpsised ka keelata, kuid seda tehes on võimalus, et kõik lehe funktsioonid ei toimi nii nagu peaksid. Võite kõik oma arvutis juba olemas olevad küpsised kustutada ning enamikku veebilehitsejaid on võimalik seadistada neid mitte vastu võtma. Erinevad veebilehitsejad pakuvad erinevaid võimalusi küpsiste haldamiseks.

Kas küpsiseid on võimalik välja lülitada?

Kasutajal on õigus keelduda küpsiste salvestamisest arvutisse. Vastava soovi korral avage jaotis "Küpsiste seaded" ja lülitage küpsised välja või muutke oma arvutis veebisirvija seadeid.

Juhendid enamkasutavate veebisirvijate seadistamiseks:

Internet Explorer: https://support.microsoft.com/en-us/help/17442

Crome: https://support.google.com/chrome/answer/95647?hl=en

Firefox: https://support.mozilla.org/en-US/kb/Clear%20Recent%20History

Opera: https://help.opera.com/en/how-to-clear-browser-cache-history-cookies/

Safari: https://support.apple.com/guide/safari/manage-cookies-and-website-data-sfri11471/mac

Küpsiste blokeerimisel peab kasutaja arvestama, et kõik veebilehe funktsioonid ei pruugi enam kasutajale kättesaadavad olla.