LAPSE EELDATAVAD ÜLDOSKUSED
Üldoskused jaotatakse nelja rühma:
- mänguoskused
- tunnetus- ja õpioskused
- sotsiaalsed oskused
- eneseregulatsiooni oskused
Üldoskuste kujunemist toetatakse kõigi tegevuste kaudu, lõimides erinevaid valdkondi ja kasutades erinevaid õppeviise.
KOLME AASTASELT
Mänguoskus
Laps:
- suudab väikeses grupis mängule keskenduda
- kasutab mängudes loovalt erinevaid vahendeid
- jäljendab ja kordab mängudes varasemalt kogetut
- sooritab iseseisvalt mitu omavahel loogiliselt seotud mängulist toimingut
- kutsub kaaslasi oma mänguga liituma ja ühineb teiste algatatud mänguga
- suhtub heatahtlikult kaaslaste mängu
- suudab järgida lihtsamaid mängureegleid
Tunnetus- ja õpioskused
Laps:
- tunneb huvi maailma vastu ja uurib seda erinevate meeltega
- suudab huvipakkuvale tegevusele vastavalt oma arengutasemele keskenduda
- mõistab lihtsamat kõnet
- valdab eseväljenduseks vajalikku sõnavara
- väljendab end kõnes teistele arusaadavalt ja osaleb vestluses
- suudab keskenduda lühikeste lugude jälgimisele
- oskab leida võrdluse alusel objektides ühiseid ja erinevaid tunnuseid
- oskab objekte ühe tunnuse alusel rühmitada
- suudab järgida lihtsat juhist
- oskab detailidest lihtsa terviku kokku panna
Sotsiaalsed oskused
Laps:
- oskab ennast ja teisi väliste tunnuste kaudu kirjeldada
- on huvitatud mängukaaslastest ja püüab nendega arvestada
- osaleb täiskasvanuga ühistegevustes
- saab aru lihtsamatest rühma kokkulepetest
- loob sõprussuhteid lastega, kellega on tihti koos
- jagab mõnikord asju ka teistega
- algatab teiste laste ja täiskasvanutega suhtlust
- oskab väljendada oma vajadusi ja soove
Eneseregulatsiooni oskused
Laps:
- tuleb toime vanematest eemalolekuga
- tuleb toime ühelt tegevuselt teisele üleminekuga
- suudab täiskasvanu toel lühikest aega soovitut edasi lükata ja oma käitumist pidurdada
- suudab täiskasvanu toel tulla toime tugevate tunnetega
- saab suures osas hakkama igapäevase eneseteenindamisega
- paneb pärast tegevusi täiskasvanu juhendamisel asjad oma kohale
KUUE KUNI SEITSME AASTASELT
Mänguoskus
Laps:
- suudab mängule keskenduda
- kasutab mängudes loovalt erinevaid vahendeid
- rakendab mängudes loovust, kujutlusvõimet, oma kogemusi, teadmisi ja oskusi
- näitab mängu käigus üles omaalgatust, huvi ja loovust
- algatab mänge ja arendab mängu sisu
- täidab mängudes erinevaid rolle
- suudab mängu käigus probleeme lahendada ja jõuda mängukaaslastega kokkuleppele
- järgib mängureegleid ning oskab tuttavate mängude reegleid teistele selgitada
- tunneb rõõmu võidust ja suudab hakkama saada kaotusega
Tunnetus- ja õpioskused
Laps:
- suudab huvipakkuvale tegevusele keskenduda
- saab kuuldust aru, reageerib sellele vastavalt ning kasutab arutlevat dialoogi
- suudab täita kahe-kolmeosalist igapäevast juhist või korraldust
- esitab küsimusi, arutleb ja oskab oma mõtteid arusaadavalt väljendada
- oskab esemeid ja nähtusi erinevate tunnuste alusel rühmitada
- saab aru lihtsamatest seostest, tajub esemeid, sündmusi ja nähtusi tervikuna
- kasutab õpitut erinevates olukordades ja probleeme lahendades
- kasutab sobivaid vahendeid ja võtteid probleemilahenduseks
Sotsiaalsed oskused
Laps:
- tunneb huvi teiste vastu, oskab luua sõprussuhteid ja tahab ning julgeb suhelda
- püüab mõista teiste inimeste tundeid ning arvestada neid oma käitumises ja vestluses
- oskab kaaslastega arvestada ja teha koostööd ning osutab ja küsib vajadusel abi
- teeb vahet sobiva ja ebasobiva käitumise vahel, valib sobiva käitumisviisi vastavalt olukorrale ning mõistab oma käitumise tagajärgi
- järgib kokkulepitud reegleid ja üldtunnustatud käitumisnorme
- mõistab, et inimesed võivad olla erinevad
- osaleb ja teeb ettepanekuid otsustusprotsessides
- suudab uudsetes olukordades toime tulla vajadusel täiskasvanu juhiseid järgides
Eneseregulatsiooni oskused
Laps:
- suudab oma emotsioone kirjeldada ning sobival viisil väljendada
- kavandab, algatab ja korraldab mänge ja igapäevategevusi ning viib alustatud tegevused lõpuni
- suudab pingutust nõudva tööülesande kallal iseseisvalt ja grupis sihipäraselt tegutseda
- oskab erinevates olukordades sobivalt käituda ning muudab oma käitumist vastavalt tagasisidele
- saab hakkama eneseteenindamisega ja tal on kujunenud esmased tööharjumused
- oskab täiskasvanu toel vajadusel kasutada vaimset tasakaalu ja rahunemist soodustavaid tegevusi
Alus: Alushariduse riiklik õppekava