LAPSE EELDATAVAD ÜLDOSKUSED
Üldoskused jaotatakse nelja rühma:
- mänguoskused
- tunnetus- ja õpioskused
- sotsiaalsed oskused
- eneseregulatsiooni oskused
Üldoskuste kujunemist toetatakse kõigi tegevuste kaudu, lõimides erinevaid valdkondi ja
kasutades erinevaid õppeviise.
KOLME AASTASELT
Mänguoskus
Laps:
- suudab väikeses grupis lühiajaliselt mängule keskenduda
- kasutab mängudes realistlikke ja asendusmänguasju
- jäljendab ja kordab mängudes varasemalt kogetut
- sooritab üksteisele järgnevaid lihtsaid mängulisi toiminguid
- kutsub kaaslasi oma mänguga liituma ja ühineb teiste algatatud mänguga
- suhtub heatahtlikult kaaslaste mängu
- suudab järgida lihtsamaid mängureegleid
Tunnetus- ja õpioskused
Laps:
- tunneb huvi maailma vastu ja uurib seda erinevate meeltega
- suudab huvipakkuvale tegevusele lühiajaliselt keskenduda
- mõistab lihtsamat kõnet
- valdab eseväljenduseks sobivat sõnavara
- väljendab end kõnes teistele arusaadavalt ja osaleb vestluses
- suudab keskenduda lühikeste lugude jälgimisele
- leiab võrdluse alusel objektides ühiseid ja erinevaid jooni
- rühmitab objekte ühe tunnuse alusel
- suudab järgida lihtsat juhist
- oskab detailidest lihtsa terviku kokku panna
Sotsiaalsed oskused
Laps:
- oskab ennast ja teisi väliste tunnuste kaudu kirjeldada
- on huvitatud mängukaaslastest ja püüab nendega arvestada
- osaleb täiskasvanuga ühistegevustes
- saab aru lihtsamatest rühma kokkulepetest
- loob sõprussuhteid lastega, kellega on tihti koos
- jagab mõnikord asju ka teistega
- algatab teiste laste ja täiskasvanutega suhtlust
- oskab väljendada oma vajadusi ja soove
Eneseregulatsiooni oskused
Laps:
- tuleb toime vanematest eemalolekuga
- tuleb toime ühelt tegevuselt teisele üleminekuga
- suudab lühikest aega soovitut edasi lükata ja oma käitumist pidurdada
- suudab täiskasvanu toel tulla toime tugevate tunnetega
- saab suures osas hakkama igapäevase eneseteenindamisega
- paneb pärast tegevusi täiskasvanu juhendamisel asjad oma kohale
KUUE KUNI SEITSME AASTASELT
Mänguoskus
Laps:
- suudab mängule keskenduda
- kasutab mängudes loovalt erinevaid vahendeid
- rakendab mängudes oma kogemusi, teadmisi ja oskusi
- algatab mänge ja arendab mängu sisu
- täidab mängudes erinevaid rolle
- suudab mängu käigus probleeme lahendada ja jõuda mängukaaslastega kokkuleppele
- järgib mängureegleid ning oskab tuttavate mängude reegleid teistele selgitada
Tunnetus- ja õpioskused
Laps:
- suudab õppimisele kuni 30 minutit keskenduda
- saab kuuldust aru, reageerib sellele vastavalt ning kasutab arutlevat dialoogi
- suudab täita kahe-kolmeosalist igapäevast juhist või korraldust
- esitab õppe- ja kasvatustegevuste käigus küsimusi, arutleb ja oskab oma mõtteid arusaadavalt väljendada
- rühmitab esemeid ja nähtusi erinevate tunnuste alusel
- saab aru lihtsamatest seostest (hulk, põhjus, tagajärg), tajub esemeid, sündmusi ja nähtusi tervikuna
- kasutab õpitut erinevates olukordades ja probleeme lahendades
- kasutab sobivaid digivahendeid ja võtteid probleemilahenduseks
Sotsiaalsed oskused
Laps:
- tunneb huvi teiste vastu, oskab luua sõprussuhteid ja tahab ning julgeb suhelda
- püüab mõista teiste inimeste tundeid ning arvestada neid oma käitumises ja vestluses
- oskab kaaslastega arvestada ja teha koostööd ning osutab ja küsib vajadusel abi
- teeb vahet sobiva ja ebasobiva käitumise vahel, valib sobiva käitumisviisi vastavalt olukorrale ning mõistab oma käitumise tagajärgi
- järgib kokkulepitud reegleid ja üldtunnustatud käitumisnorme
- mõistab, et inimesed võivad olla erinevad
- osaleb ja teeb ettepanekuid otsustusprotsessides
- suudab uudsetes olukordades toime tulla vajadusel täiskasvanu juhiseid järgides
Eneseregulatsiooni oskused
Laps:
- suudab oma emotsioone kirjeldada ning tugevaid emotsioone, nt rõõmu, viha, sobival viisil väljendada
- kavandab, algatab ja korraldab mänge ja igapäevategevusi ning viib alustatud tegevused lõpuni
- suudab pingutust nõudva tööülesande kallal iseseisvalt ja grupis sihipäraselt tegutseda
- oskab erinevates olukordades sobivalt käituda ning muudab oma käitumist vastavalt tagasisidele
- saab hakkama eneseteenindamisega, kasutab vahendeid heaperemehelikult, koristab enda järelt ning tal on kujunenud esmased tööharjumused
- kasutab vajadusel vaimset tasakaalu ja rahunemist soodustavaid tegevusi
Alus: Alushariduse riiklik õppekava 2022 eelnõu