Lapse eeldatavad üldoskused

LAPSE EELDATAVAD ÜLDOSKUSED


Üldoskused jaotatakse nelja rühma:

  • mänguoskused
  • tunnetus- ja õpioskused
  • sotsiaalsed oskused
  • eneseregulatsiooni oskused

Üldoskuste kujunemist toetatakse kõigi tegevuste kaudu, lõimides erinevaid valdkondi ja
kasutades erinevaid õppeviise.

KOLME AASTASELT

Mänguoskus

Laps:

  • suudab väikeses grupis lühiajaliselt mängule keskenduda
  • kasutab mängudes realistlikke ja asendusmänguasju
  • jäljendab ja kordab mängudes varasemalt kogetut
  • sooritab üksteisele järgnevaid lihtsaid mängulisi toiminguid
  • kutsub kaaslasi oma mänguga liituma ja ühineb teiste algatatud mänguga
  • suhtub heatahtlikult kaaslaste mängu
  • suudab järgida lihtsamaid mängureegleid

Tunnetus- ja õpioskused

Laps:

  • tunneb huvi maailma vastu ja uurib seda erinevate meeltega
  • suudab huvipakkuvale tegevusele lühiajaliselt keskenduda
  • mõistab lihtsamat kõnet
  • valdab eseväljenduseks sobivat sõnavara
  • väljendab end kõnes teistele arusaadavalt ja osaleb vestluses
  • suudab keskenduda lühikeste lugude jälgimisele
  • leiab võrdluse alusel objektides ühiseid ja erinevaid jooni
  • rühmitab objekte ühe tunnuse alusel
  • suudab järgida lihtsat juhist
  • oskab detailidest lihtsa terviku kokku panna

Sotsiaalsed oskused

Laps:

  • oskab ennast ja teisi väliste tunnuste kaudu kirjeldada
  • on huvitatud mängukaaslastest ja püüab nendega arvestada
  • osaleb täiskasvanuga ühistegevustes
  • saab aru lihtsamatest rühma kokkulepetest
  • loob sõprussuhteid lastega, kellega on tihti koos
  • jagab mõnikord asju ka teistega
  • algatab teiste laste ja täiskasvanutega suhtlust
  • oskab väljendada oma vajadusi ja soove

Eneseregulatsiooni oskused

Laps:

  • tuleb toime vanematest eemalolekuga
  • tuleb toime ühelt tegevuselt teisele üleminekuga
  • suudab lühikest aega soovitut edasi lükata ja oma käitumist pidurdada
  • suudab täiskasvanu toel tulla toime tugevate tunnetega
  • saab suures osas hakkama igapäevase eneseteenindamisega
  • paneb pärast tegevusi täiskasvanu juhendamisel asjad oma kohale

KUUE KUNI SEITSME AASTASELT

Mänguoskus

Laps:

  • suudab mängule keskenduda
  • kasutab mängudes loovalt erinevaid vahendeid
  • rakendab mängudes oma kogemusi, teadmisi ja oskusi
  • algatab mänge ja arendab mängu sisu
  • täidab mängudes erinevaid rolle
  • suudab mängu käigus probleeme lahendada ja jõuda mängukaaslastega kokkuleppele
  • järgib mängureegleid ning oskab tuttavate mängude reegleid teistele selgitada

Tunnetus- ja õpioskused

Laps:

  • suudab õppimisele kuni 30 minutit keskenduda
  • saab kuuldust aru, reageerib sellele vastavalt ning kasutab arutlevat dialoogi
  • suudab täita kahe-kolmeosalist igapäevast juhist või korraldust
  • esitab õppe- ja kasvatustegevuste käigus küsimusi, arutleb ja oskab oma mõtteid arusaadavalt väljendada
  • rühmitab esemeid ja nähtusi erinevate tunnuste alusel
  • saab aru lihtsamatest seostest (hulk, põhjus, tagajärg), tajub esemeid, sündmusi ja nähtusi tervikuna
  • kasutab õpitut erinevates olukordades ja probleeme lahendades
  • kasutab sobivaid digivahendeid ja võtteid probleemilahenduseks

Sotsiaalsed oskused

Laps:

  • tunneb huvi teiste vastu, oskab luua sõprussuhteid ja tahab ning julgeb suhelda
  • püüab mõista teiste inimeste tundeid ning arvestada neid oma käitumises ja vestluses
  • oskab kaaslastega arvestada ja teha koostööd ning osutab ja küsib vajadusel abi
  • teeb vahet sobiva ja ebasobiva käitumise vahel, valib sobiva käitumisviisi vastavalt olukorrale ning mõistab oma käitumise tagajärgi
  • järgib kokkulepitud reegleid ja üldtunnustatud käitumisnorme
  • mõistab, et inimesed võivad olla erinevad
  • osaleb ja teeb ettepanekuid otsustusprotsessides
  • suudab uudsetes olukordades toime tulla vajadusel täiskasvanu juhiseid järgides

Eneseregulatsiooni oskused

Laps:

  • suudab oma emotsioone kirjeldada ning tugevaid emotsioone, nt rõõmu, viha, sobival viisil väljendada
  • kavandab, algatab ja korraldab mänge ja igapäevategevusi ning viib alustatud tegevused lõpuni
  • suudab pingutust nõudva tööülesande kallal iseseisvalt ja grupis sihipäraselt tegutseda
  • oskab erinevates olukordades sobivalt käituda ning muudab oma käitumist vastavalt tagasisidele
  • saab hakkama eneseteenindamisega, kasutab vahendeid heaperemehelikult, koristab enda järelt ning tal on kujunenud esmased tööharjumused
  • kasutab vajadusel vaimset tasakaalu ja rahunemist soodustavaid tegevusi

Alus: Alushariduse riiklik õppekava 2022 eelnõu