Õppe- ja kasvatustegevuse valdkonnad

ÕPPE- JA KASVATUSTEGEVUSE VALDKONNAD


Õppe- ja kasvatustegevuse eesmärgid, sisu, kavandamine ja korraldus ning lapse arengu eeldatavad tulemused kajastatakse järgmistes valdkondades:

  • mina ja keskkond
  • keel ja kõne
  • matemaatika
  • kunst
  • muusika
  • liikumine

6–7AASTASE LAPSE ARENGU EELDATAVAD TULEMUSED VALDKONNITI

MINA JA KESKKOND

 Laps:

  • oskab tutvustada ja kirjeldada iseennast, enda omadusi ning huvisid;
  • oskab nimetada oma kehaosade nimetusi, eristab isiklikke kehaosi ning nendega seotud privaatset ja avalikku käitumist;
  • oskab kirjeldada oma kodu, perekonda ja peretraditsioone;
  • oskab nimetada ja kirjeldada erinevaid ameteid;
  • oskab nimetada Eesti riiklikke sümboleid, rahva- ja kultuuritraditsioone ning olulisemaid kultuuritegelasi;
  • saab aru, et inimesed on erinevad ning neil on erinevad vajadused ja kultuuritraditsioonid;
  • oskab ebameeldivates või ebaturvalistes olukordades ennast kehtestavalt ja turvaliselt käituda ning julgeb ja oskab vajadusel abi kutsuda;
  • oskab kirjeldada, kuidas ümbritsev keskkond ja inimeste käitumine võib mõjutada tervist ning teab, kuidas oma tervist hoida;
  • oskab selgitada, miks on oluline järgida igapäevaelus isikliku hügieeni põhimõtteid;
  • märkab ja kirjeldab enda ja teiste tegevuse mõju keskkonnale ning käitub keskkonda säästvalt;
  • tunneb oma kodukoha eripära ja oskab kirjeldada kodukoha loodust;
  • oskab kirjeldada loodust ja inimeste tegevusi erinevates ajatsüklites;
  • oskab kirjeldada loodusnähtusi ja selgitada ilmastikunähtuste sõltuvust aastaaegadest;
  • oskab kirjeldada võimalikke ohte seoses keskkonnaga, erinevate tegevustega ja olukordadega;
  • oskab liikluses ohutult käituda;
  • oskab kirjeldada peamisi põhimõtteid tervislikuks ja mitmekesiseks toitumiseks ning selgitab miks neid põhimõtteid on oluline järgida;
  • oskab selgitada, miks piisav puhkamine, uni ja kehaline aktiivsus on olulised tervise hoidmisel;
  • oskab kirjeldada, miks vägivald ja kiusamine ei ole lubatud käitumine;
  • teab digitehnoloogia ja interneti turvalise kasutamise põhimõtteid ning oskab nimetada ohtusid digikeskkonnas;
  • oskab digivahendeid eesmärgipäraselt ja heaperemehelikult kasutada ning juhib lihtsamaid robootikaseadmeid.

KEEL JA KÕNE

Laps:

  • tuleb toime nii eakaaslaste kui ka täiskasvanutega suhtlemisel, arvestab kaassuhtleja ja suhtlemise paigaga;
  • saab aru kuuldu sisust ja suudab sellele sobivalt reageerida;
  • oskab oma mõtteid suulises kõnes edasi anda;
  • oskab jutustada pildi, kuuldud teksti või oma kogemuse alusel, anda edasi põhisisu ja olulised detailid ning vahendada ka oma tundeid;
  • kasutab kõnes aktiivselt liitlauseid;
  • oskab kasutada kõnes õigesti kõiki käände- ja pöördevorme ainsuses ja mitmuses;
  • valdab suhtlemiseks piisavat sõnavara ja suudab vajadusel ise sõnu moodustada;
  • oskab oma kõnes ning etteöeldud sõnade kordamisel hääldada õigesti kõiki emakeele häälikuid;
  • tunneb tähti, suudab lugeda kokku 1–2-silbilisi sõnu ja neist koosnevaid lihtsaid lauseid;
  • oskab joonistähtedega kirjutada vähemalt 1–2-silbilisi sõnu õigesti järjestatud ühekordsete joonistähtedega;
  • teab peast emakeelseid luuletusi ja laule.

MATEMAATIKA

Laps:

  • oskab määrata esemete hulga ühiseid tunnuseid ja jaotada esemeid hulkadesse arvestades samaaegselt kahte tunnust;
  • oskab võrrelda hulki, kasutades mõisteid rohkem, vähem, võrdselt;
  • oskab 12 piires loendamise teel kindlaks teha esemete arvu, teab arvude 1–12 järjestust, tunneb numbrimärke ning oskab neid kirjutada;
  • oskab liita ja lahutada kümne piires ning tunneb märke + , –, =;
  • oskab koostada kahe esemete hulga järgi matemaatilisi jutukesi;
  • oskab järjestada kuni kümmet eset suuruse järgi (pikkus, laius, kõrgus jm);
  • oskab kasutada õigesti mõisteid eile, täna, homme, enne, praegu, varem-hiljem, noorem[1]vanem; 8) orienteerub ruumis, õuealal ja paberil ning oskab määrata eseme asukohta teise eseme suhtes: all – peal, kohal, keskel, äärel, vasakul – paremal;
  • oskab öelda kellaaega täistundides;
  • oskab nimetada nädalapäevi, kuid, aastaaegu õiges järjestuses;
  • oskab nimetada oma sünnikuud ja -päeva;
  • teab enamkasutatavaid raha- ning mõõtühikuid (euro, sent, meeter, liiter, kilogramm) ja seda, kuidas ning kus neid ühikuid kasutatakse;
  • oskab mõõta esemete pikkust kokkulepitud mõõtühikuga (samm, pulk, nöör vms);
  • tunneb ära ringi, kolmnurga, nelinurga, kera ja kuubi ning oskab neid kirjeldada;
  • märkab ümbritsevas keskkonnas mustreid, rütme ja kordusi, oskab neid loogiliselt jätkata ja luua.

KUNST

 Laps:

  • oskab leida ümbritseva vaatlemisel detaile, objekte ja nendevahelisi seoseid ning kujutab ümbritsevat vabalt valitud ja isikupärasel viisil;
  • oskab mitmekülgseid kunstitehnikaid,-materjale ja -vahendeid kasutades väljendada meeleolusid ja fantaasiaid;
  • kasutab erinevaid vahendeid ja võtteid ohutult ning sihipäraselt;
  • oskab esitleda oma kunstitööd ja arutleda kaaslaste tööde üle;
  • oskab kavandada ja teostada kaaslastega ühist tööd;
  • vaatleb kunstiteoseid ja oskab kogetust vestelda;
  • kasutab kunsti õpi- ja kasvukeskkonna kujundamisel;
  • loob digitaalset sisu (foto, heli, video, animatsioon).

MUUSIKA

Laps:

  • oskab laulda eakohaseid laule nii kaaslastega kui üksi;
  • suudab laulu või muusikapala tähelepanelikult kuulata ning kuulatud muusikat iseloomustada;
  • eristab tämbri ja kõla järgi õpitud pille;oskab mängida eakohastel pillidel õpitud lauludele, riimidele ja instrumentaalpaladele lihtsaid kaasmänge nii üksi kui koos kaaslastega;
  • oskab liikuda vastavalt muusika rütmile ja meeleolule;
  • oskab tantsida eakohaseid tantse nii üksi kui koos kaaslastega;
  • oskab väljendada ennast loovalt muusikalis-rütmilise liikumise kaudu, kasutades liikumisel/ improviseerimisel erinevaid liigutusi, tantsusamme, vahendeid.

LIIKUMINE

Laps:

  • suudab pingutada ja keskenduda sihipärasele kehalisele tegevusele;
  • peab liikumisel ja mängimisel kinni üldistest ohutus- ja mängureeglitest, valib liikumiseks ja mängudeks sobivad paigad ja vahendid;
  • sooritab põhiliikumisi pingevabalt, nii et liigutused on koordineeritud, rütmilised;
  • oskab sooritada vastupidavust, painduvust, tasakaalu, kiirust ja jõudu arendavaid harjutusi ning tegevusi;
  • suudab säilitada tasakaalu paigal olles ja liikumisel;
  • oskab sooritada harjutusi õpetaja selgituste järgi ja ise harjutusi juhendada;
  • oskab sooritada koos kaaslasega rütmiliikumisi;
  • oskab liikuda vastavalt rütmile ühtlase ja vahelduva tempoga;
  • oskab kasutada liikumisel erinevaid vahendeid (pallid, lindid, rätikud, rõngad, suusad, kelgud jne);
  • oskab mängida erinevaid liikumis- ja sportlike elementidega mänge;
  • oskab nimetada erinevaid igapäevaseid liikumisvõimalusi ja spordialasid.

Alus: Alushariduse riiklik õppekava 2022 eelnõu